Adidas

Z Butopedia
Skocz do: nawigacja, szukaj

Adidas - niemiecka marka odzieżowa zajmująca się sprzedażą obuwia i odzieży sportowej. Początki firmy sięgają 1924 roku, gdy bracia Adolf i Rudolf Dasslerowie założyli przedsiębiorstwo Gebrüder Dassler Schuhfabrik. Nazwa brandu stanowi połączenie zdrobnienia imienia założyciela – „Adi” oraz pierwszych trzech liter jego nazwiska – „Das”. Firma jest podzielona na trzy główne sekcje: adidas Sport, adidas Classic oraz adidas Style. Charakterystycznym elementem ubrań i butów produkowanych przez markę adidas są trzy paski, będące jednocześnie częścią identyfikacji wizualnej.

Historia

Przedsiębiorstwo braci Dassler odniosło ogromny sukces w latach 30.. Firma zatrudniała ponad 70 pracowników, a produkcja rozwijała się w sposób niezwykle dynamiczny. Buty Dasslerów pojawiły się na nogach zawodowych sportowców po raz pierwszy na igrzyskach olimpijskich w Amsterdamie w 1928 roku. W czasie Letnich Igrzysk Olimpijskich w Berlinie w 1936 roku w butach produkowanych przez niemieckich przedsiębiorców wystąpił czarnoskóry biegacz Jessie Owens.

Bracia Dassler zajmowali się produkcją obuwia dla żołnierzy Wehrmachtu.

W wyniku konfliktu przedsiębiorstwo zostało podzielone na dwie części, w wyniku czego powstały marki: adidas oraz Puma (początkowo znana pod nazwą Ruda). Nową markę Adolf Dassler zarejestrował 18 sierpnia 1949 roku. W 1972 roku pojawiło się logo przedstawiające koniczynę, związaną z igrzyskami olimpijskimi i nawiązującą do połączenia trzech kontynentów. Obecnie częściej spotkać się można z logo firmy w postaci trzech pasków ukazanych w kolejności od najmniejszego do największego, a koniczynka traktowana jest jako tak zwana wersja retro. Spóła Adidas AG została zakupiona w 1997 roku przez francuską firmę z branży odzieżowej – Salomon SA. Po tej transakcji nazwę przedsiębiorstwo zmieniono na Adidas-Salomon AG. W 2006 roku adidas dokonał przejęcia spółki Reebok, a spółkę Salomon SA sprzedano, dlatego jeszcze w tym samym roku nazwa Adidas AG została przywrócona.

Ciekawostki

  • Logo z trzema paskami jest nawiązaniem do wzmocnienia obuwia za pomocą trzech pasków ze skóry.
  • Za sprawą obuwia produkowanego przez Adolfa Dasslera wszystkie sportowe buty zaczęto określać mianem „adidasów”.
  • Piłkarze reprezentacji RFN zdobyli Mistrzostwo Świata w 1954 roku grając w korkach marki adidas.