Jordan

Z Butopedia
Skocz do: nawigacja, szukaj

Jordan - linia produktów pod szyldem firmy Nike, sygnowana nazwiskiem i wizerunkiem Michaela Jordana. Buty Jordan są przeznaczone do gry w koszykówkę, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby nosić je na co dzień, do każdej miejskiej stylizacji. Pierwsze buty – Air Jordan – pojawiły się w sprzedaży w 1985 roku. Tylko do 2007 roku modeli z linii Air powstało aż 23, ale wciąż powstają nowe. Jeśli chodzi o strukturę brand Jordan jest reprezentowany przez firmę Jordan Company, a z kolei ta jest częścią gigantycznego koncernu Nike.

Jak powstał pomysł na markę i jaki wpływ miał na to sam Michael Jordan? Była zima 1984 roku. Marka Nike przeżywała kiepskie chwile – modele runningowe przestały być popularne. Wszystkie tęgie umysły myślały nad nowymi produktami. Nadeszła wena, a wraz z nią koncepcja – postawić wszystko na młodego, obiecującego koszykarza Michaela Jordana. Marka Nike usilnie starała się o kontrakt ze sportowcem, jednak Jordan był nieugięty – chciał reprezentować Converse (wówczas producenta najlepszych, koszykarskich butów) lub adidasa.

Na szczęście ostatecznie koszykarz się zgodził. Kartą przetargową i kluczowym argumentem była obietnica, że dostanie własną linię butów. I tak też się stało – dlatego Jordan jest oddzielnym brandem, mimo że formalnie należącym do Nike’a. Guru teamu kreatywnego, designer i wizjoner Peter Moore pokazał Michaelowi kilka prototypów Jordanów, większość modeli była utrzymana w kolorystyce czerni i czerwieni. Legenda głosi, że MJ stwierdził, że to kolory szatana i nie może ich promować. Czas pokaże, że jednak rozpocznie wieloletnią i owocną współpracę.

Kiedy marka Jordan dopiero raczkowała w lidze NBA panował ostry rygor jeśli chodzi o stroje i buty dopuszczalne podczas meczów. Legendy głoszą, że jedynym dopuszczalnym kolorem butów był biały. Michael Jordan każdorazowo za mecz rozegrany w czerwono-czarnych Jordanach dostawał karę 5 tys. dolarów. Marka przekuła to w zaletę i kampanię reklamową butów oparła na celowym łamaniu reguł.

Dziś produkty brandu Jordan są cenione przez fanów koszykarskich modeli i wielbicieli jakości. Michael Jordan, mimo że ponad dekadę temu przeszedł na sportową emeryturę, na współpracy z Nike nadal zarabia krocie. Oficjalnie nie zdradza się, na jaką kwotę opiewa gwiazdorski kontrakt i procent od zysku, ale po cichu spekuluje się, że rocznie może to być nawet 60 mln dolarów.