Puma

Z Butopedia
Skocz do: nawigacja, szukaj

Puma – rok 1948 był przełomowy jeśli chodzi o branżę butów i odzieży sportowej. Dlaczego? Otóż w tamtym roku dwaj bracia Dassler – Adolf i Rudolf – w wyniku niejasnego sporu postanowili zakończyć wieloletnią, owocną współpracę. Byli właścicielami wspólnego biznesu – fabryki produkującej buty. Jednak w pewnym momencie każdy z nich poszedł w swoją stronę. Jeden z nich (Adolf) założył markę adidas, a drugi (Rudolf) – Pumę. Pierwsza funkcjonująca nazwa firmy brzmiała Ruda, jednak doradcy wizerunkowi namówili Rudolfa Dasslera na zmianę – do dziś jest to właśnie Puma. Pierwsze buty z metką Puma pojawiły się w 1948 roku – były to gumowe korki Atom. Już niewiele później - w 1952 roku – w sprzedaży pojawił się Super Atom (model piłkarski z wkręcanymi do podeszwy korkami).

Puma była pionierem w wielu dziedzinach. Jako pierwsza firma zaproponowała buty piłkarskie z wyjmowanymi korkami, wulkanizację w butach sportowych oraz wiele innych innowacji. Puma niemal od początku istnienia inwestuje ogromny budżet w reklamę. W butach tego brandu mecze rozgrywał Pele, Serena Williams, drużyna Borussia Dortmund. Puma od ponad dekady romansuje z modą z najwyższej półki. W 2006 roku marka podjęła współpracę z Alexandrem McQueenem, w 2008 roku dyrektorem kreatywnym mianowany zostaje projektant Hussein Chalayan. Ambasadorem marki i dyrektorem kreatywnym od kilku sezonów jest Rihanna.