Reebok

Z Butopedia
Wersja z dnia 10:52, 31 mar 2017 autorstwa Admin (dyskusja | edycje)

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacja, szukaj

Reebok – brytyjska marka odzieżowa oferująca odzież, obuwie i akcesoria sportowe. W 2006 stała się własnością koncernu Adidas AG.

Historia

Początków marki Reebok należy doszukiwać się pod koniec XIX wieku, a dokładnie w 1890 roku, kiedy to Joseph William Foster, angielski biegacz, zaprojektował i stworzył pierwsze buty biegowe wyposażone w kolce. Pięć lat po tym zdarzeniu Foster wraz ze swoim ojcem otworzył firmę J.W. Foster and Sons Limited. Firma zapewniała buty ówczesnym gwiazdom lekkoatletyki, takim jak Harold Abrahams czy Eric Liddell, biorący udział w letnich Igrzyskach Olimpijskich w 1924 roku. W 1958 wnukowie J.W. Fostera, Jeffrey oraz Joseph, stworzyli firmę współpracującą z J.W. Foster and Sons Limited, którą nazwano Merkury Sports. Jakiś czas później nazwę zmieniono na Reebok. Do nowej nazwy młodych Fosterów zainspirowała antylopa ridbok, żyjąca w południowej Afryce. Firma Reebok przejęła przedsiębiorstwo J.W. Foster and Sons Limited, wynikiem czego była wspólna produkcja pod szyldem Reebok.

Spory udział w rozwinięciu marki Reebok miał Paul Fireman, który był dystrybutorem sprzętu sportowego. W czasie międzynarodowych targów w 1979 roku zauważył on firmę Reebok i wynegocjował licencję na sprzedaż produktów Reeboka w Stanach Zjednoczonych dla przedsiębiorstwa North American. Dzięki temu zdarzeniu jeszcze w tym samym roku na amerykańskim rynku pojawiły się trzy modele butów do biegania. Choć buty nie były zbytnio tanie spotkały się z bardzo pozytywnym odbiorem wśród klientów. Marka zapewniła sobie ogromną popularność za sprawą damskich butów do biegania, które ujrzały światło dzienne w 1982 roku.

Paul Fireman do spółki z grupą inwestorów z Pentland Industries przejęli w 1984 roku markę Reebok, co w konsekwencji doprowadziło do powstania w Wielkie Brytanii holdingu Reebok International Limited. Rok później akcje firmy trafiły na giełdę.

Spory rozwój marki nastąpił w latach 90. ubiegłego wieku, kiedy to brand kojarzony z fitnessem i aerobikiem zaczął poszerzać swój asortyment o buty dedykowane innym dyscyplinom sportowym, takim jak piłka nożna, koszykówka, rugby czy baseball. W tym okresie firma Reebok podpisała robiącą wrażenie liczbę kontraktów ze znanymi sportowcami. Do marketingowych sukcesów należy zaliczyć kampanię z 1994 roku, w której promowano kicksy bez sznurówek. Buty miały tak zwany system Instapump, czyli specjalną pompkę, która umożliwiała napełnienie komory dwutlenkiem węgla. Produkt okazał się na tyle innowacyjny, że technologia do dziś jest rozwijana przez markę.

XXI wiek zaczął się dla marki Reebok bardzo pozytywnie, gdyż w 2000 roku została ona partnerem National Football League, a w 2001 podpisała umowę z NBA. Dzięki temu firma zapewniała stroje i buty dla różnych drużyn sportowych.

W 2002 roku do sklepów trafiła kolekcja Rbk inspirowana tak zwanym streetwearem. Kampanię promocyjną tej kolekcji charakteryzowało uwzględnienie podejścia do życia młodych ludzi, dlatego sporą rolę odgrywały w niej też muzyka i współczesne technologie. Wtedy to Reebok po raz pierwszy nawiązał współpracę z wykonawcami muzyki rap – Jay-Z oraz 50 Cent, w czego efekcie stworzono kolekcje sygnowane pseudonimami artystów. Była to pewnego rodzaju innowacja, ponieważ do tej pory popularne były tylko kooperacje ze sportowcami, a nie muzykami.

W 2004 roku Reebok podpisał umowę z NHL, więc asortyment marki poszerzył się o ubrania do hokeja.

31 stycznie 2006 roku to data oficjalnego przejęcia firmy Reebok przez konkurencyjny koncern – Adidas AG.